Wat is een verandermanager? – Wat doen ze?

VERANDERMANAGER

Een change manager is een professional in de bedrijfswereld die verandering in een organisatie helpt bewerkstelligen. Een veel voorkomende taak van een change manager is het coördineren van externe belanghebbenden die verandering binnen een organisatie aanvragen of initiëren. Dit kan inhouden dat hij een proces faciliteert om de beste optie voor een bepaald veranderingsverzoek te evalueren en te kiezen.

De rol van een change manager kan variëren afhankelijk van het type organisatie, de grootte van de organisatie en andere factoren. Een grote winkelketen kan bijvoorbeeld een aparte leidinggevende hebben die verantwoordelijk is voor veranderingsbeheer. Een kleine organisatie of een intern beheerd proces heeft misschien geen speciale change manager nodig.

Wat doen change managers?

Een change manager organiseert en beheert change requests en initieert veranderingen binnen een organisatie. Dit omvat het afhandelen van verzoeken voor nieuwe procesopties, programmabeslissingen, en alles wat verandert.

Naast het managen van het change proces, doet een change manager ook onderzoek naar nieuwe procesopties en rapporteert daarover aan de organisatie. Deze rol bestrijkt twee hoofdgebieden: organisatiecultuur en processen.

Hoe word je een change manager: stap voor stap

Als u meer wilt leren over het worden van een verandermanager, probeer dan deze stappen. Als u geïnteresseerd bent in andere rollen in het bedrijfsleven, kan deze methode u helpen sectorspecifieke lacunes te identificeren.

Stap 1: Bepaal je carrièredoelen

Neem voordat je aan je carrière begint de tijd om na te denken over je carrièredoelen. Schrijf ze op. Wat wil je in je carrière? Wat wil je met het werk dat je doet? Dit zijn belangrijke, maar soms vergeten dingen die je nodig hebt om je werk zo goed mogelijk te ervaren.

Conclusie

Als u geïnteresseerd bent om verandermanager te worden, zult u eerst moeten bepalen wat de veranderingsbehoeften van uw bedrijf zijn. Van daaruit kunt u de behoefte aan verandering binnen uw team beoordelen en bepalen hoeveel verandering er nodig is. Als u uw onderzoek hebt gedaan, kunt u een veranderingsproces kiezen dat bij uw team en bedrijf past. Zodra de verandering is doorgevoerd, hebt u een proces nodig om de impact te evalueren.

De meest succesvolle change managers zijn diegenen die een goed begrip hebben van de impact die verandering zal hebben op hun teams. Met dat inzicht kunnen ze eventuele problemen gemakkelijk aanpakken.